web counter
Dlaczego wskaźnik ROI jest tak ważny? | a-Wysocki.pl

Dlaczego wskaźnik ROI jest tak ważny?

Zwrot z inwestycji, lepiej znany jako ROI, jest kluczowym wskaźnikiem wydajności (KPI). Dzięki niemu można sprawdzić, czy działania były skuteczne. Ułatwia też podejmowanie decyzji biznesowych. Możliwość obliczenia zwrotu z inwestycji jest niezwykle cenna dla każdej firmy, niezależnie od wielkości i branży. Przedsiębiorca może lepiej zrozumieć, które obszary działalności wymagają poprawy. W ten sposób łatwiej osiągnie cele biznesowe.

Jak obliczyć ROI?

Na pierwszy rzut oka obliczenia ROI są stosunkowo łatwe. Po prostu trzeba podzielić zyski z inwestycji przez koszty inwestycji. Wynik dodatni oznacza, że osiągnąłeś zysk. Jeśli jest ujemny, straciłeś pieniądze. 

Załóżmy, że prowadzisz średnią firmę i zdecydowałeś się na zakup nowego oprogramowania. Aby obliczyć wskaźnik roi możesz wykorzystać następujący wzór:

(Zyski finansowe po zakupie oprogramowania-koszt oprogramowania)/koszt oprogramowania

Jest to dość prosty wzór. Możesz go zastosować praktycznie do każdego działu biznesowego, niezależnie od tego, czy jest to HR, czy marketing. Jednak określenie ROI może być nieco bardziej skomplikowane. Należy też wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak czas, ukryte koszty i opłaty, a nawet emocjonalne, np. stres. Mogą znacząco wpłynąć na ROI. 

Wróćmy do wspomnianego wcześniej przykładu i zakupu oprogramowania. Twój koszt oprogramowania nie powinien się tylko ograniczać do kosztów programu. Możesz też uwzględnić czas spędzony na szukaniu odpowiedniego oprogramowania i szkolenia pracowników oraz inne ukryte koszty. Dzięki temu dokładniej zmierzysz zwrot z każdej inwestycji.

Dlaczego wskaźnik ROI jest tak ważny?

Kiedy warto skorzystać z ROI?

Kupienie nowych narzędzi, sprzętu i produktów do firmy może być ważnym krokiem do osiągnięcia sukcesu. Jednak należy kupować je mądrze. Obliczając ROI, możesz sprawdzić, w jaki sprzęt i narzędzia warto zainwestować.

Ten wskaźnik jest też przydatny podczas zatrudniania nowych pracowników. Zobacz, czy nowy pracownik zwiększa, czy zmniejsza rentowność firmy. Dzięki temu możesz w przyszłości zatrudniać lepszych pracowników.

Podobnie jak zatrudnienie nowego pracownika, dodanie kolejnego działu może być mądrym posunięciem. Oczywiście, jeśli pomoże zwiększyć zyski. Oblicz ROI, aby określić rentowność poszczególnych działów i możliwości rozwoju.

Możesz go również wykorzystać, przy opracowywaniu strategii sprzedaży. Sprawdź, jakie działania pozwolą zwiększyć rentowność Twojej firmy.

ROI i marketing

Celem marketingu jest przekazanie informacji o produkcie lub usłudze. Działania marketerów mają bezpośredni wpływ na sukces sprzedaży. Obliczając zwrot z inwestycji, dowiesz się, które kampanie są najskuteczniejsze. Możesz na przykład uruchomić zarówno kampanie online, jak i offline, aby promować nadchodzące firmowe wydarzenie. Później obliczając ROI zobaczysz, które działania były najbardziej efektywne. Możesz wykorzystać następujący wzór:

(Dochód uzyskany z rejestracji-koszt kampanii marketingowej)/koszt kampanii marketingowej.

Wynik możesz uwzględnić przy planowaniu przyszłych kampanii.

Materiał powstał przy współpracy z portalem Komerso.pl - więcej o wskaźnik roi przeczytasz na Komerso.pl.